Moč besede je univerzalna. Kljub temu, da je Indija razvila obsežno znanost o uporabi manter in simbolov, je transformativna moč besede prisotna v vseh kulturah. Veliko tradicij uči: “Ko nekaj lahko poimenuješ, lahko to tudi obvladaš.”
Čeprav bolj nezavedno, je beseda tudi dandanes uporabljena v različne namene. Protesti in prireditve uporabljajo fraze za ustvarjanje masovne energije in spodbujanje dogajanja. Mediji se zanašajo na slogane in fraze, ki vplivajo na kolektivni um in javno mnenje. Besede so energija in orodje za manifestacijo. Poglejmo, na primer, kakšne misli se nam vsakodnevno pletejo po glavi. Kolikokrat pomislimo, da nismo dovolj dobri, da ne zmoremo, da nimamo denarja in podobno. Nezavedno mantramo in povzročamo neskladja v svojem okolju. S pravilno uporabo so mantre orodje, s katerimi lahko preusmerimo um in se uglasimo na vibracijo, ki ni povezana z zunanjim okoljem, temveč z notranjim svetom. Vsaka kombinacija črk in števil nosi določeno vibracijo. Vsak od nas nosi ime, ki smo ga prejeli ob rojstvu in nas takšno ali drugačno spremlja celotno življenje. Sestavek črk ima določeno frekvenco, ki vibrira, programira naše delovanje v tem utelešenju. Imena, nazive, besede nasploh lahko razdelamo številčno in barvno ter jo izrišemo kot geometrično mandalo. Na ta način se nam lahko sčasoma razkrije tudi subtilnejši pomen jezika.
V sodobnem času je priljubljenost manter ponovno narasla, pa vendarle se malokdo zaveda njihove prave moči in namena. Svami Rama je zapisal: “Podobno kot človek, ima tudi mantra mnogo ovojev: grobega, finejšega, še finejšega in najfinejšega. Vzemite na primer Aum. Te tri črke pravzaprav predstavljajo tri stanja (budnost, sanje in spanje) ali tri telesa (grobo, fino in finejše). Toda četrto stanje ali najfinejše telo mantre, je brez oblike, brez zvoka in ga ni mogoče opredeliti. Če učenec razume proces laja joge (raztapljanje), lahko spozna brezobličnost in nadzavest mantre. Mantra je zelo močna in zelo pomembna, je zgoščena oblika molitve. Če jo stalno ponavljamo, postane naš vodnik” (Svami Rama, Življenje s Himalajskimi modreci).
Vedske mantre nosijo več namenov. Dharma mantre uporabljamo za razvoj našega namena in za razvoj za to potrebnih veščin. Artha mantre so mantre za povečanje obilja in sredstev, da bi dosegli svoje cilje. Kama mantre uporabljamo za izpolnitev želja in za dosego zadovoljstva. Moksha mantre so namenjene dosegu osvoboditve in enosti z božanskim. Z Arogya mantrami ob pravilni uporabi zdravimo telo in um. Mantra Šrim je na primer povezana z boginjo Lakšmi in jo lahko uporabljamo za priklic obilja na vseh področjih. Mantra Aim je, na drugi strani, povezana z boginjo Sarasvati in jo kličemo za pomoč pri podvigih v umetnosti in za priklic modrosti. Bolj kot za umsko usmerjanje energije v določeno situacijo gre za čaščenje božanstev, ki nosijo specifično energijo, ki jo v danem trenutku potrebujemo. Šri Širdi Sai Baba je močno poudarjal ponavljanje gurujevega imena in imena božanstev kot najpomembnejše sredstvo za osvoboditev: “Kdor ponavlja moje ime z občutkom globoke ljubezni, mu izpolnim vse želje in povečam njegovo predanost” (Baba, Nauki Šri Širdi Sai Babe).
Da je mantra zares učinkovita, se moramo zavedati njenega pomena, jo napolniti z energijo in jo ponavljati s predanostjo. Vsaka beseda je lahko mantra, če prihaja iz srca. Večkrat mantro ponovimo, močnejša postane. Pomagamo si lahko z japamalo, verižico iz 108 lotusovih ali rudrakšinih semen, po izgledu podobno krščanskemu rožnemu vencu. Ko japamalo napolnimo z energijo mantre, že sama po sebi nosi vedno večjo moč. Mantra prav tako postane močnejša, če jo izvajamo v sodelovanju z elementi – ob vodi ali ob obrednem ognju.
Satya Sai Baba je priporočal uporabo mantre vseh manter, ki je nastala ob samem stvarjenju vesolja (“Bodi Svetloba”) – Gayatri mantro. S ponavljanjem Gayatri (praviloma zjutraj, opoldne in zvečer) kličemo izvorno svetlobo v vsa tri območja bivanja – grobo, subtilno in kavzalno.
Om Bhur Bhuvaha Svaha, Tat Savitur Varenyam, Bhargo Devasya Dhimahi, Dhiyo Yonah Prachodayat
Prevedemo jo lahko na več načinov. Eden izmed njih je Sai Babov prevod: »O, božanska Mati, v naših srcih vlada tema. Prosimo te, razženi jo in nas vodi k Svetlobi.« Dobeseden prevod je sledeč (saiorg.si):
(Om) Om (Dhimahi) meditiramo (Bhargo) o izžarevanju duha (Varenyam Devasya) iz oboževanja vredne, najvišje božanske resničnosti, (Savitur) izvira (Bhur Bhuvaha Svaha) fizične, astralne in nebeške ravni bivanja. (Tat) Naj to najvišje božansko bitje (Prachodayat) razsvetli (Yonah) naš (Dhiyo) razum (da bomo lahko spoznali najvišjo resničnost).
Prenesete si lahko pdf dokument z naborom ostalih pogostih manter in napevov. Kot dodatno branje priporočamo tudi knjigo Mantra Yoga and the Primal Sound: Secrets of Seed (Bija) Mantras, avtorja Davida Frawleya.
Svami Rama je kot mlad svami hodil od mojstra do mojstra in zbiral mantre, jih primerjal med seboj in z mantrami drugih učencev. To je bilo obdobje nore duhovnosti, pravi. Nekega dne je globoko v Himalaji obiskal mojstra in od njega zahteval mantro, na katero je potem moral potrpežljivo počakati. Nazadnje mu je mojster mantro le predal, vendar ob obljubi, da se je bo vedno spominjal in je ne bo pozabil. Svami Rama piše: “Nazadnje je le rekel: “Ne glede na to, kje živiš, bodi vesel. To je ta mantra. Četudi boš v zaporu, ohrani dobro voljo. Tudi če boš moral živeti v peklenskih razmerah, si tam ustvari raj. Zapomni si, fant, dobra volja je odvisna samo od tebe. Za dobro voljo se mora človek le potruditi. Dobro voljo si moraš ustvariti sam. Zapomni si to mojo mantro. Bil sem srečen in žalosten hkrati, saj sem pričakoval, da mi bo rekel, naj ponavljam kakšen nenavaden zvok. Toda bil je bolj praktičen. To “mantro” uporabljam v življenju in ugotavljam, da je vedno uspešna. Njegov duhovni recept je najboljši zdravnik – pravi ključ za samozdravljenje.”
Om Sai Ram